Norrlands trä – en lanseringsresa

Produktlansering var temat på senaste nätverksträffen för kommunikatörer inom Höga Kusten Industrigrupp. Värd för dagen var Maria Nivfors, marknadschef Norrlands trä. Maria berättade om deras resa inför att lansera varumärket och nya produkter.

– Vi började med att se över plattformen för varumärket. Då blev det bland annat klart för oss att vi arbetar i inredningsbranschen. När grunden var på plats blev det enklare att ta fram en plan för lansering, berättar Maria.

Nästa steg blev att anlita inredningsdesigner Lotta Agaton, ett välkänt namn för alla som är intresserade av inredning.
– Vi erbjöd Lotta att valfritt inreda tre rum med våra produkter. För oss var det spännande att se vilka produkter hon valde, och vilka fina miljöer hon skapade, berättar Maria entusiastiskt.

Norrlands trä tillverkar och säljer massiva trägolv och färdigbehandlade träpaneler. Familjeföretaget startade 1964 och drivs nu i andra generationen. Företaget har cirka 60 anställda och de främsta marknaderna är Skandinavien och Japan. Kontor och
all tillverkning ligger i Höga Kusten; där är de nära sin råvara skogen.

Företagets primära målgrupp är slutkunden som ska leva och verka i miljön. I sitt arbeta identifierade de även sekundära målgrupper som återförsäljare, husfabrikanter, snickare och arkitekter.
– Arkitekter var en obearbetad målgrupp för oss. Nu har vi bland annat tagit fram en låda med produktprover som vi skickar till arkitekter.

I det gedigna förarbetet identifierades fem kärnvärden: hållbarhet, mod, premium, tillsammans, inspirerande. Som ett led på tillsammans har Norrlands trä startat en återförsäljarportal med information och verktyg. Syftet är att alla partners ska vara välinformerade om nyheter och kunna göra egna beräkningar och beställningar.

Norrlands trä har premiumprodukter och all råvara kommer från norrländska hållbara skogsbruk som är FSC certifierade. Norrlands trä ytbehandlar den största andelen av produkterna. Färdigbehandlade paneler förkortar ledtider i byggprocessen. De flesta panelerna har en fuktkvot på åtta procent vilket är lägre än vanligt i branschen.
-Vår låga fuktkvot ger en stabilare produkt med minimal rörelse vilket minskar risken för krympning, kupning och sprickor, förklarar Maria.

Norrlands trä jobbar aktivt med sociala medier och tar kontinuerligt fram inspirerande miljöbilder. I våras har man samarbetat med en välrenommerad PR-byrå. Det har inneburit möjligheten att presentera sina produkter för aktörer i inredningsbranschen.
– Vi deltog i en pressdag som gav publicering i olika inredningsmagasin. Det kan vi tacka en duktig PR byrå för, avslutar Maria.

Marias tips för en lyckad produktlansering
1. Samarbeta med duktiga människor och företag.
2. Se till att grunden, varumärkesplattformen, finns.
3. Visa produkten där den används.